در ایلوستریتور میتوان افکت های ساده سه بعدی ایجاد کرد که به شرح انها و نحوه ایجاد آنها میپردازیم. در صورتیکه بخواهید اشکال پیچیده تر و حرفه ای تری خلق کنید احتمالا نیاز به استفاده از نرم افزارهای خاص این کار مانند مکس، مایا، سینما فوردی، … خواهید داشت.

برای ایجاد افکت سه بعدی در ایلوستریتور ابتدا یک آبجکت ترسیم نموده و از آن به عنوان پایه برای افکت سه بعدی استفاده میکنیم. پس از ایجاد آبجکت و انتخاب آن به مسیر Effects > 3D رفته و یکی از افکتها را انتخاب میکنیم.

[minti_divider style=”5″ icon=”” margin=”60px 0px 60px 0px”]

افکت Extrude & Bevel

این افکت آبجکت موردنظر را در طول محور عمود بر آن گسترش داده و ایجاد حجم میکند. مثلا از یک مربع، مکعب می سازد یا از یک دایره، استوانه.

Effects > 3D > Extrude & Bevel

Web

قسمتهای مختلف این افکت به شرح زیر است:

2016-12-23_19-59-51

قسمت Position:
انتخاب زاویه دید و نحوه قرارگیری آبجکت. میتوانید یکی از نمونه ها را از لیست انتخاب کرده و یا از مکعب نمایش داده شده استفاده کنید.
قسمت آبی مکعب جلوی آبجکت، قسمتهای خاکستری کم رنگ بالا و پایین آبجکت، قسمتهای خاکستری متوسط چپ و راست آبجکت و قسمت خاکستری تیره نمایشگر پشت آبجکت هستند.
برای محدود کردن چرخش حول محورهای گلوبال x، y یا  shift، z را در حین درگ کردن نگهدارید.
برای چرخش حول یکی از محورهای آبجکت، ماوس را روی یکی از لبه های مکعب برده تا تغییر رنگ دهد و بعد درگ کنید. رنگ قرمز مربوط به محور x، رنگ سبز مربوط به محور y و رنگ آبی مربوط به محور z می باشد.
در صورتیکه تمایل دارید دقیقاً عددی را وارد کنید می توانید در قسمتهای مربوطه زاویه چرخش حول محوری خاص را وارد کنید. (بین۱۸۰- تا ۱۸۰ درجه)

Web

نکته – تفاوت محورهای آبجکت و گلوبال:
محورهای آبجکت همیشه نسبت به آبجکت قرار می گیرند و با چرخش آبجکت میچرخند ولی محورهای گلوبال همیشه ثابت هستند محور x افقی، محور y عمودی و محور z عمود بر صفحه نمایش است.

5

گزینه Perspective:
برای تنظیم نمایش بصورت پرسپکتیو عددی را بین ۰ تا ۱۶۰ درجه وارد کنید. عدد کمتر مانند لنز تله فوتو و عدد بیشتر مانند لنز واید انگل در دوربین عمل میکند. اندازه بیشتر از ۱۵۰ ممکن است موجب تغییر شکل زیاد و ناخواسته شود.

Web

قسمت Extrude & Bevel:

گزینه Extrude Depth: عمق گسترش آبجکت را مشخص میکند (بین ۰ تا ۲۰۰۰)

Web

گزینه cap: مشخص کننده اینست که آبجکت توپر یا توخالی باشد.

Web

گزینه Bevel: نوع رفتار سطح آبجکت را در طور محور z (محور گسترش) مشخص میکند.

Web

گزینه Height: ارتفاع Bevel انتخابی را تعیین میکند (بین ۱ تا ۱۰۰). ارتفاع بیش از حد ممکن است موجب تغییر شکلهای ناخواسته شود.
دکمه Bevel Extent Out: bevel را به سطح اضافه میکند
دکمه Bevel Extent In: bevel را از سطح کم میکند

Web

قسمت Surface:

گزینه های داخل این لیست:
گزینه Wireframe: آبجکت را بصورت خطی (سیمی) نمایش می دهد.
گزینه No Shading: هیچ افکت سایه – روشنی روی آبجکت اعمال نمیکند.
گزینه Diffuse Shading: سطح آبجکت را بصورت مات نمایش میدهد.
گزینه Plastic Shading: سطح آبجکت را بصورت براق نمایش میدهد.

Web

گزینه های تنظیم نور و سایه:

گزینه Light Intensity: شدت نور را تعیین میکند (بین ۰ تا ۱۰۰ درصد)

Web

گزینه Ambient Light: شدت نور محیط را که مقدار روشنایی کلی آبجکت است را تعیین میکند (بین ۰ تا ۱۰۰ درصد)

Web

گزینه Highlight Intensity: شدت انعکاس نور بر آبجکت را مشخص میکند.
گزینه Highlight Size: اندازه (بزرگی و کوچکی) انعکاس نور را مشخص میکند.
گزینه Blend Steps: مقدار نرمی سایه – روشن را تعیین میکند. (بین ۱ تا ۲۵۶) هر چه بیشتر باشه سایه – روشن نرم تری خواهیم داشت.
گزینه Shading Color: رنگ سایه – روشن را مشخص میکند.
گزینه Preserve Spot Colors: رنگهای تفکیکی استفاده شده در آبجکت را حفظ میکند. در صورتیکه Shading Color یا None باشد یا Black.
گزینه Draw Hidden Faces: وجوه پشتی آبجکت را هم نمایش میدهد. وقتی میتوانید نحوه عمل این گزینه را ببینید که آبجکت شفاف باشد و یا Expand شده باشد.

 

برای محل قرارگیری منابع نوری از کره نشان داده شده استفاده میشود:
میتوانید مکان منبع نوری رو روی کره درگ کنید. میتوانید منبع نوری اضافه یا کم کنید و از دکمه Move Selected Light to Back of Object برای انتقال منبع نوی انتخاب شده به پشت آبجکت استفاده نمایید.

[minti_divider style=”5″ icon=”” margin=”60px 0px 60px 0px”]

افکت Revolve

از این افکت برای ایجاد حجم بوسیله دوران حول یک محور استفاده میشود. برای ایجاد اشکالی شبیه کوزه، کره، گلدان و…

Effects > 3D > Revolve

Web

به دلیل اینکه قسمتهای زیادی از این افکت همانند افکت Extrude & Bevel می باشد تنها قسمتهایی که گفته نشده را شرح میدهیم:

2016-12-23_20-11-13

قسمت Revolve:

گزینه Angle: مقدار زاویه چرخش را مشخص میکند (بین ۰ تا ۳۶۰ درجه)

Web

گزینه Offset: فاصله بین محور چرخش و آبجکت است (بین ۰ تا ۱۰۰۰)

Web

گزینه From: مشخص کردن مکان محور چرخش است که لبه راست آبجکت باشد یا چپ آن.

[minti_divider style=”5″ icon=”” margin=”60px 0px 60px 0px”]

افکت Rotate:

از این افکت برای چرخاندن یک آبجکت در فضای سه بعدی استفاده میشود و برخلاف دو افکت قبلی ایجاد حجم نمیکند.

Effects > 3D > Rotate

Web

قسمتهای مربوط به این افکت قبلا در افکتهای قبلی توضیح داده شده.

2016-12-23_20-15-16

 

 

قسمت Map Art:

در هر سه افکت قبلی در پایین پنجره یک دکمه به عنوان Map Art وجود دارد. از این قسمت میتوانید برای قراردادن یک تصویر بر روی آبجکت سه بعدی خود استفاده نمایید.

Web

با زدن دکمه Map Art پنجره مربوط به آن باز میشود که قسمتهای آن به شرح زیر است:

2016-12-23_20-18-59

گزینه symbol: انتخاب طرح مورد نظر (که قبلا در پنل Symbols ذخیره شده است)
گزینه Surface: انتخاب وجهی که طرح قرار است روی آن قرار گیرد. با انتخاب هر وجه ، آن وجه با خط دور قرمز نمایش داده میشود. (هر وجه از آبجکت سه بعدی می تواند دارای یک طرح باشد، مثلا مکعب دارای ۶ وجه، استوانه دارای ۳ وجه و کره دارای یک وجه هستند و طرح ها بطور پیش فرض با مرکز وجه تنظیم میشوند)
از فضای وسط برای تغییر اندازه و تغییر محل طرح انتخابی استفاده میشود. قسمتهای خاکستری کم رنگ قسمتی از وجه که آشکار است و قسمتهای خاکستری تیره قسمتی از وجه که پنهان است را نشان میدهد.
دکمه Scale to Fit: طرح را به اندازه وجه گسترش میدهد
دکمه Clear: طرح در وجه انتخابی را پاک میکند.
دکمه Clear All: کل طرحهای قرارگرفته بر روی وجوه را پاک میکند.
گزینه Shade Artwork: به طرح سایه – روشن اضافه میکند.
گزینه Invisible Geometry: آبجکت سه بعدی را طوری نشان میدهد که بتوان طرح های همه وجوه را دید.

 

برای درک بهتر مطلب میتوانید با عضو شدن در کانال تلگرام ایلوستریتور (AdobeIllustrator@)ویدئوهای مربوطه را مشاهده بفرمایید